Sunday, March 8, 2015

10 kesan buruk GMO ke atas generasi Y




Assalamualaikum pengunjung blog sekalian. Apa khabar hari ni? dah makan ? Hari ni saya nak story sikit pasal GMO..

GMO APA YANG ANDA PERLU TAHU...

Pernah tak anda dengar tentang GMO...tentu janggal bunyinya bukan,,tetapi pernah tak anda dengar orang-orang tua kata minum air soya banyak-banyak ketika hamil nanti anak keluar putih melepak..jadi si ibu pun minum soya banyak-banyak sepanjang hamil, tetapi apabila si anak keluar memang putih tetapi kulitnya gatal2..ekzema..kenapa ya? Ya sebab air soya yang diminum si ibu itu mengandungi GMO malah 80% hingga 90% makanan kita pada hari ini mengandungi GMO..

APA GMO

GMO bermaksud Genetically Modified Organism atau terjemahannya Organisma yang genetiknya diubahsuai. Zaman teknologi ini membolehkan manusia mengubahsuai baka untuk mendapat ciri-ciri yang diingini melalui kejuruteraan genetik.






APAKAH KESAN BURUK GMO?

1. Keselamatan produk GMO tidak disahkan lagi, boleh dikatakan sebenarnya kita adalah “tikus makmal” untuk menguji keselamatan teknologi GMO itu sendiri
Ini adalah menyedihkan tetapi benar. Makanan GMO yang dimakan setiap hari tidak mempunyai kajian menyeluruh mengenai ancamannya yang berpotensi ke atas kesihatan manusia .
2. Bahan-bahan yang diubahsuai secara genetik boleh menyebabkan kanser.
Perunding histopathologest di Aberdeen Royal Infirmary , Dr Stanley Ewen , menimbulkan kebimbangan bahawa makanan dan air yang tercemar dengan bahan genetik boleh meningkatkan pertumbuhan tumor malignan apabila diambil oleh manusia. Kemudian, kajian-kajian lain menyatakan adanya hubungan antara makanan kejuruteraan dan kanser.
3. Ia boleh menimbulkan wabak alahan baru pada manusia.
Telah didapati bahawa kacang soya GMO yang mengandungi protein kacang Brazil menyebabkan alahan kepada manusia dan telah ditarik balik dari pengeluaran.
4. Negara membangun menjadi lebih bergantung kepada negara lain.
“Golden rice” adalah beras yang diubahsuai secara genetik yang mengandungi jumlah vitamin A yang lebih banyak. Ianya boleh memberi manfaat kepada orang-orang miskin di negara-negara membangun. Walau bagaimanapun , biasanya hanya syarikat-syarikat besar negara maju yang boleh menghasilkan kejuruteraan tanaman “golden rice” ini. Ini menyebabkan negara membangun hanya bergantung kepada negara maju.
5. You are ‘not’ what you eat any more!
Kejuruteraan genetik memperkenalkan penambahan genetic haiwan didalam tumbuh-tumbuhan. Ini boleh membangkitkan isu-isu bagi mereka yang mempunyai “prinsip pemakanan” seperti vegetarian atau vegan.
6. Ia bukan cara semula jadi menghasilkan makanan.
Akan sentiasa ada kesan jangka panjang yang tidak diketahui kepada ekosistem dan biodiversiti apabila kaedah tidak natural digunakan untuk mengubah sifat-sifat semula jadi.
7. Kesan buruk ke atas sistem imun .
Satu kajian pada 2008 menunjukkan bahawa memberi tikus makan makanan berGMO 30 hari menyebabkan reaksi terhadap siatem imun. Ini kerana terdapat perubahan pada bilangan sel yang mengawal selia fungsi imun dalam badan.
8. Makanan yang tahan dari racun boleh mengakibatkan makhluk-super !


Ia bukan satu jenaka , gen dalam tanaman kejuruteraan yang diubah suai sehingga dapat melawan racun perosak boleh memindahkan gen tersebut kepada serangga perosak. Ini menjadikan serangga perosak itu juga tahan kepada racun perosak. Organisma-super ini tidak boleh dikawal dengan mudah dimana akan mewujudkan masalah dalam menguruskan jumlah serangga pada masa akan datang.
9. Produk terubahsuai secara genetik tidak boleh ditarik balik .
Gen makanan yang diubah secara kejuruteraan ini akan berganda melalui generasi tanpa mengetahui apa yang akan merosakkan generasi akan datang . Akhirnya ia akan menjadi satu produk daripada jenis yang tidak boleh ditarik balik apabila kerosakan ditemui.
10. Kesan kejuruteraan genetik makanan berkemungkinan tidak dapat dipulihkan.

Jadi, berhati-hati dalam memilih sumber makanan. Pilihlah makanan yang ditanam/dibesarkan secara organic dan non-GMO.

Shaklee sangat berhati-hati dalam memilih sumber bagi produknya. Shaklee amat mementingkan sumber semulajadi kerana hanya bahan semulajadi yang serasi dan boleh dicernakan oleh tubuh manusia secara semulajadi.

Bagi Ibu-ibu hamil yang inginkan kulit anak jadi putih Shaklee ada alternatif soya daripada bahan yang selamat dan organik iaitu Serbuk ESP.

Faedah & Kebaikan Energizing Soy Protein Shaklee

Energizing Soy Protein Shaklee telah diiktiraf di seluruh dunia dengan menjalankan kajian klinikal yang paling banyak ke atas produk dan  protein kualiti tinggi yang diperbuat daripada tumbuh-tumbuhan. Ia mengandungi hanya kacang soya non-GMO (tidak diubahsuai secara genetik)  yang diproses di bawah suhu rendah. Selain itu, setiap tin 1kg ESP berasal dari 30 kg kacang soya dan ia adalah booster tenaga segera yang boleh bertahan selama berjam-jam.
Energizing Soy Protein Shaklee mengandungi 22 jenis asid amino dan ia adalah satu-satunya produk di pasaran yang menyediakan 9 asid amino penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan manusia. Ia adalah sesuai untuk semua peringkat umur – tua atu muda.
Protein kacang soya adalah dua kali lebih dari daging, 4 kali lebih dari telur, 12 kali lebih dari  susu. Ia juga rendah lemak, rendah kolesterol dan mudah diserap oleh badan manusia. Manakala, kandungan Indeks Glisemik (G.I) yang rendah iaitu 39, menjadikan ia sangat sesuai bagi pengidap kencing manis.


Faedah Energizing Soy Protein Shaklee yang utama:
Kekal Muda – Asid Amino membina otot manusia, kuku, rambut, darah, organ, kulit, kelenjar, 50,000 jenis protein, 20,000 jenis enzim dan lain-lain. Pengambilan Energizing Soy Protein Shaklee adalah kunci untuk mengekalkan kulit muda dan otot serta memastikan kita sentiasa bertenaga.

Hormon Berasaskan Tumbuhan Semulajadi – kacang soya adalah tumbuhan yang hanya kaya dalam isoflavon yang sama dengan fungsi hormon wanita. Ia membantu dalam mengurangkan paras kolesterol dan mencegah osteoporosis dan penyakit jantung.

Memulihkan Fungsi Prostat Lelaki - genistein dalam kacang soya telah membuktikan bahawa ia mempunyai keupayaan untuk menghalang pertumbuhan dan mencegah sel kanser daripada merebak. Ia memusnahkan radikal bebas dalam sel-sel kita sebelum radikal bebas bermutasi DNA sel-sel menjadi sel-sel kanser. Ia juga menjaga rahim dan ovari, kitaran haid dan prostat.

Kulit berseri dan anjal – Merangsang regenerasi kulit dan otot, memulihkan kedutan, sebagai anti-penuaan, mengembalikan keserian kulit dan kelembutan-lembutan otot, sekali gus mempercepatkan pemulihan luka danmenghilangkan  parut.

Pemberi tenaga segera – Membekalkan tenaga segera dan meningkatkan sistem imun, dengan itu ia memulihkan keletihan, migrain, insomnia dan tekanan gejala yang berkaitan seperti kemurungan, kebimbangan, ketakutan, dll.

Memulihkan Pigmentasi – Melambatkan proses uban, rambut gugur, masalah keadaan rambut, pigmentasi, freckles.

Memperbaiki Memori – Menguatkan ingatan, kecergasan, keupayaan seksual, dan sebagainya.


kredit to :http://healthy.babykawaiistore.com/health-information/bahaya-gmo/
               http://vitaminsemulajadi.com/faedah-kebaikan-energizing-soy-protein-shaklee/


Tahukah Anda?


Indeks Glisemik menempatkan kedudukan karbohidrat berdasarkan impaknya terhadap paras gula dalam darah. Karbohidrat yang memecah dengan cepat mempunyai Indeks Glisemik (G.I) yang tertinggi manakala karbohidrat dengan G.I yang rendah pula memecahkan gula dengan perlahan-lahan sambil membebaskan glukosa ke dalam sistem badan anda. Mengekalkan paras gula yang rendah dalam darah amatlah penting dalam pengurangan berat badan dan penjagaan kesihatan dalam jangkamasa panjang. Sesetengah protein soya diproses dengan alkohol. Cara pemprosesan ini bukan sahaja menghilangkan isoflavon yang bermanfaat, malah membentuk cross contamination dengan bahan-bahan kimia yang digunakan semasa pemprosesan. ESP Shaklee dicuci dengan air untuk mengekalkan isoflavones genistein dan daidzein yang kritikal demi mengekalkan keseluruhan kebaikan soya.

KEPENTINGAN PROTEIN KEPADA TUBUH MANUSIA

Protein adalah bahan utama dalam pembentukan pelbagai organ dan tisu dalam badan serta komponen utama kepada hormon manusia. Ia juga merangsang fugsi psikologi. maka, setiap organ kita memerlukan protein. Kekurangan protein menyebabkan kelemahan dalam sistem imun untuk melawan penyakit, masalah lebihan air yang tinggi di dalam badan, kehilangan kepejalan otot, perubahan warna rambut, pertumbuhan terbantut, masalah penghadaman, masalah penghasilan darah dan hormon, dan akhirnya membawa kepada kegagalan fungsi organ.





 Apa itu Asid Amino?

Protein terdiri lebih daripada 20 jenis asid amino yang setiap satunya akan menghasilkan jenis protein yang berbeza mengikut kepada keperluan protein dan enzim yang diperlukan oleh tubuh badan manusia.

Terdapat asid amino tertentu yang dapat dihasilkan sendiri oleh tubuh manusia. Ini dikenali sebagai asid amino tak perlu. Manakala asid amino yang tidak dapat dihasilkan sendiri oleh manusia dan harus diperolehi dari sumber pemakanan dikenali sebagai asid amino perlu. Shaklee menyediakan kesemua asid amino perlu tersebut di dalam ESP.     




Siapa Yang Perlukan ESP



Fakta Menarik !

Shaklee menggunakan proses pensijlan tersendiri yang dikenali Identity Preserved Program [IPP]. Ia memastikan kacang soya bebas daripada pendedahan perubahan genetik, daripada benih sehingga kepada pengeluarannya.
kredit to :http://vitaminpilihanku.blogspot.com/2014/01/esp-shaklee-kandungan-dan-manfaat-utama.html


TESTIMONI PENGGUNA









JOM BUAT MASKER DENGAN ESP




KOMBINASI ESP + VITAMIN SHAKLEE





Apalagi kawan2 jom amalkan ESP dari sekarang..1 botol boleh tahan 3 bulan..Saya sendiri bangun pagi memang nak pekena ESP dulu..resdung dah tiada..gastrik pun semakin pulih, kulit makin halus mulus..susu pun meriah, apa yang penting kekal bertenaga sepanjang hari..jom dapatkan harga istimewa dari saya..untuk maklumat lanjut boleh hubungi saya di talian 010 5302853 (SMS/WASSAP).

1 comment: